Datos de la actividad
Título
ELS ÀLBUM IL·LUSTRATS: NI POLÍTICAMENT CORRECTES, NI MANUALS D’EMOCIONS, NI ADOCTRINADORS; SIMPLEMENT, LITERARIS
Resumen
En aquesta activitat mostrarem a partir d’un xicotet corpus cronològic d’àlbums il·lustrats algunes de les característiques més importants d’aquest gènere tan de moda, però de vegades poc valorat i menystingut per les persones adultes.
Al llarg de la mostra abordarem el gènere des de tres vessants: el literari, el gràfic i el material.
Amb totes aquestes exploracions i mostres descobrirem com no cal fer àlbums ad hoc per a treballar els sentiments, els hàbits fisiològics, les pors o qualsevol altre problema social, familiar o individual dels infants. Les obres canòniques d’aquest gènere ja s’han encarregat de tractar tots els temes humanament concebibles i de la millor manera possible: des de l’òptica de la bona literatura i millor si és compartida.
El nostre recorregut començarà amb mostres de les primeres manifestacions del gènere i acabaran en l’actualitat incloent-hi una representació d’il·lustradors i d’escriptors en català.
Objetivos
-Conéixer a grans trets l’evolució de l’àlbum il·lustrat. En l'àmbit internacional i en l’àmbit de parla catalana.
-Apreciar els àlbums il·lustrats com a objectes literaris i artístics dignificant així la literatura infantil.
-Reflexionar sobre diferents característiques literàries dels àlbums il·lustrats com ara: la intertextualitat, l’espai, els temps i les veus literàries, etc.
-Reflexionar sobre diferents característiques artístiques dels àlbums il·lustrats com ara: els colors, les formes, les diferents parts del llibre, etc.
-Donar a conéixer un cànon bàsic d’autors d’àlbums il·lustrats.
-Valorar la visió del món en el moment de l’escriptura de cada obra de literatura infantil com a una font de reflexió sobre la relativitat temporal del que està bé o mal o sobre la simbologia que amaguen molts contes infantils. D'aquesta manera, lluitarem contra les modes pernicioses de les censures o endolciments d’aquestes obres literàries.
-Mostrar com la bona literatura pot posar-nos en contacte amb el món que ens envolta per a gaudir de bones experiències o de dolentes sense la necessitat d’haver de crear obres específiques per a problemes particulars o generals.
-Proposar les lectures col·lectives d’àlbums il·lustrats per a totes les edats com a una manera d’enriquir la nostra mirada literària.
Público objetivo
General
Área de conocimiento
Didàctica de la Llengua i la Literatura
Código UNESCO
58 · PEDAGOGÍA
Idiomas
Valenciano